langzaam leven

Klein geluk

Het is alweer bijna 10 jaar geleden. Om 8 uur ’s morgens was er nog niets aan de hand, twee uur later zat ik hyperventilerend op de bank. Achteraf speelde het natuurlijk al veel langer, maar ja, als het moet kan je lang doorgaan. Bij de dokter viel het oordeel: ik had een burn-out. Na al die jaren kan ik natuurlijk zeggen: “ik heb er van geleerd en het heeft me veel gebracht”. Maar toen, wat een klote periode. Ik dacht dat het nooit meer goed zou komen.

Genieten van al het kleins om me heen
Op aanraden van diezelfde dokter ging ik naar een psycholoog. Helaas was er geen klik. (de haptonoom bracht meer geluk) Maar een tip van deze psycholoog bleek achteraf heel belangrijk voor mijn ‘beter worden’. Op aanraden van haar, ging ik elke dag mijn geluksmomentjes opschrijven in een schriftje. Eerst dacht ik nog, het zal allemaal wel. Ik voelde mij zo rot, dat ik bijna nergens meer gelukkig van werd. Maar omdat ik op dat moment alles aangreep, ging ik dit toch trouw doen. En wat bleek, het hielp. Het is zelfs mijn levensmotto geworden, genieten van al het kleins om mij heen.

Op de boot naar Schiermonnikoog stond ik met mijn zoon achterop het dek naar deze mooie lucht te kijken.

Stil staan bij wat je blij maakt
Toen ik mij er verder in ging verdiepen, bleek uit onderzoek dat het ook echt werkt. Ze noemen het ook wel positieve psychologie. Het bevordert namelijk je plezier, geluk en gezondheid. Als je regelmatig stil staat bij wat je blij maakt, waar je gelukkig van wordt of waar je dankbaar voor bent, word je gelukkiger. Elke dag weer ga je op zoek naar wat is goed gegaan en dat benoem je ook. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk dat soms kan zijn. Maar bij mij heeft het echt gewerkt.

Vraag: waar kreeg jij vandaag een glimlach van?

Neem de tijd
Vaak focussen wij ons op de grote dingen. Dat deed ik ook toen ik net in een burn-out zat. En daar werd mijn hoofd zo vol van dat ik mij alleen nog maar slechter ging voelen. Ik wist helemaal niet meer wie ik was of wat ik wilde doen. Door in mijn schriftje te schrijven, maakte ik de dingen klein en overzichtelijk en zag ik in dat er voor geluk weinig nodig is, je moet het alleen kunnen en willen zien. Vaak zijn we in ons hoofd te druk met denken, piekeren en plannen maken. We hebben weinig rust en tijd meer, waardoor we soms vergeten om te genieten. Toch is het heel makkelijk om dit te ontwikkelen. Het enige wat je moet doen, is de tijd nemen om te kijken, voelen en ervaren. Bij de een werkt het al naar en paar weken, anderen hebben wat langer nodig. Je moet als het ware je hersenen herprogrammeren.

Ik kan intens genieten van bloemen. Zelf bloemen plukken uit mijn tuin of een paar mooie bloemen kopen bij de bloemist op de hoek.

Tips

  • Zeker in het begin is het aan te raden om het elke dag wat op te schrijven, om het zo in je systeem te krijgen; Oefening baart kunst zoals ze zeggen;
  • Alles wat je opschrijft is goed, het gaat erom dat het iets met jou doet, niet wat een ander vindt. Kies voor dingen die jou gelukkig maken;
  • Kies een vast moment waarop jij jezelf de vraag stelt: “wat maakte mij vandaag gelukkig?” Beschrijf de dingen waar jij die dag dankbaar voor was of wat voor jou fijne momenten waren. Ik doe het altijd net voordat ik ga slapen, daardoor val ik vaak fijn in slaap;
  • Vind je het leuk om foto’s te maken, dan kan je ook beeld gebruiken in plaats van woorden. Of je kan het ook tijdens het avondeten bespreken met je gezin. Het gaat er niet om hoe je het doet, doe vooral wat bij jou past.

Het enige wat je elke dag hoeft te doen, is stilstaan bij dat waar je dankbaar voor bent of dat je gelukkig maakt. En vaak is dat iets kleins.

Geluksmomentje
Ik weet nog goed, mijn eerst geluksmomentje in dat schrift 10 jaar geleden. Het was winter en vanuit het niets vlogen 10 meeuwen mijn tuin in om allemaal te landen op mijn mini-vogel-voederplankje. Mijn zoon, van toen 4, kon het woord vogel niet goed uitspreken en zei, “mama allemaal ogels”. Nu 10 jaar schrijf ik niet meer elke dag. Maar nog wel met grote regelmaat. Zeker als ik me wat minder voel. Het helpt mij om blij te zijn en te kunnen genieten.

P.s. Ook het teruglezen van al die momentjes maken mij blij.

Ik maakte deze foto ’s morgens heel vroeg tijdens een wandeling alleen. Het was er zo stil.

You Might Also Like

Nog geen reacties

    Laat een reactie achter