10 ayurvedische tips voor pitta

10 ayurvedische tips voor pitta

In ayurveda zijn voeding en leefstijl twee geneesmiddelen die kunnen helpen om jouw klachten te  voorkomen en te helpen genezen. In dit artikel geven we je 10 simpele ayurvedische tips die je direct kan toepassen. Zo kom en blijf je met kleine stapjes meer in balans. Wil je weten of pitta een van je dosha’s is of uit balans is, hier kan je daar meer over lezen.

  1. Eet als pitta niet te heet, dus geen scherp eten. Ook zure voeding is niet goed voor pitta, laat daarom aubergine, tomaten, paprika en citrusvruchten staan. Gekookte en verkoelende gerechten zijn prima. Goed zijn milde specerijen zoals venkel, koriander, kardemom, komijn, kurkuma, kruidnagel, saffraan en kaneel
  2. De smaken zoet, bitter en wrang zijn goed voor pitta.
  3. Eet niet teveel olie, gebruik het met mate. Ghee is de beste olie voor pitta. Laat daarnaast zuivel zoveel mogelijk staan. Brood, chips of gefrituurd eten zijn niet goed voor de pitta.
  4. Voor pitta’s is het belangrijk om voldoende water te drinken. Doe dit bij voorkeur op kamertemperatuur en niet te koud. Alcohol en cafeïne zijn niet goed voor een pitta. Mocht je dit toch willen drinken, drink hier dan altijd een glas water bij.
  5. Rustige yogavormen zijn goed voor pitta om weer in balans te komen. Kies ook voor minder pittige sporten. En als je sport, doe dit dan op een moment van de dag dat het nog koel is.
  6. Zit niet te vaak in de felle zon en ga niet te vaak in de sauna. Ga je in de sauna kies dan een sauna met minder hete temperaturen.
  7. Zorg voor voldoende ontspanning gedurende de dag. Maak niet teveel afspraken op een dag, dat geldt voor zowel je werk als privé. Houd tijd voor jezelf. Gun jezelf dit.
  8. Ga slapen voor de pittatijd, deze gaat om 22.00 uur in. Daarna worden we weer actiever en krijgen we meer energie. Daarom is het belangrijk om voor de tijd in bed te liggen. De slaap tussen 22.00 – 02.00 uur wordt gezien als de belangrijkste periode van slaap. Omdat hier alle indrukken, ervaringen en emoties van die dag worden verwerkt, maar ook wordt je lichaam van afvalstoffen ontdaan en worden je hormonen weer in balans gebracht.
  9. Probeer elke dag 10 minuten te mediteren. Dat brengt de pittageest tot rust.
  10. Neem een oogbadje. Als je pitta uit balans is, is het aan te raden om twee keer per week een oogbadje te nemen met rozenwater. Ga hiervoor lekker op bed liggen, drenk twee wattenschijfjes in water met wat rozenwater en leg deze op je ogen. Blijf 10 minuten liggen. Langer mag ook.

Er zijn nog veel meer simpele tips om pitta in balans te houden of weer te brengen. Onderstaande artikelen geven je meer informatie:

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.