Vijf simpele ayurvedische voedingstips

voeding ayurveda

In ayurveda is voeding een van de geneesmiddelen voor preventie en genezing van klachten. Hoe je je eten bereidt en wat je eet is hierbij belangrijk. Ook de combinaties van verschillende voedingsmiddelen kunnen van invloed zijn op jouw gezondheid. Eten volgens de seizoenen en eten op de juiste tijd zijn nog twee dingen om rekening mee te houden. Ieder mens is uniek en iedereen heeft andere voeding nog om weer in balans te komen of te blijven.

In de ayurveda zijn geen strikte voedingsrichtlijnen. We werken niet met een dieet, er is dus niks dat je nooit meer mag eten. Het is belangrijk dat je de eigenschappen van voeding leert kennen en weet wat het effect hiervan is op jouw lichaam. Houd hierbij de volgende twee richtlijnen in gedachten.

  1. Hetzelfde + hetzelfde = nog meer van hetzelfde
    Bijvoorbeeld, jij hebt last hebt van droogte in je lichaam. Dat kan een droge huid zijn of je kan moeilijk naar het toilet. Als je dan droge voeding, bijvoorbeeld crackers, gaat eten, krijg je nog meer last van droogte in je lichaam.
  2. Tegenstelling = balans
    Als je bij droogte in je lichaam juist iets tegengestelds gaat eten, bijvoorbeeld een theelepel ghee toevoegen aan je havermout, dan zorg je voor balans. In de ayurveda komen we in balans door iets tegengestelds te eten of toe te voegen aan onze leefstijl.

In de ayurveda is het belangrijk, zo niet het belangrijkste, om een goede spijsvertering te hebben. Je agni, spijsverteringsvuur, moet branden zoals ze zeggen. Wanneer je maag en darmen goed werken, zul je minder klachten hebben en je veel gezonder en energieker voelen. Hoe je eet is daarbij nog belangrijk dan wat je eet. Deze vijf simpele tips gaan jou zeker helpen bij je spijsvertering.

Luister naar je lichaam

Als je luistert naar je lichaam geeft deze duidelijk aan wanneer je trek hebt. Eet pas wanneer je echt weer trek hebt. Dan is de vorige maaltijd namelijk verteerd. Dit is meestal 4 uur naar je vorige maaltijd. Als je eet, eet dan niet te veel. Je maag moet maar voor 70% gevuld zijn. Als je te veel eet tijdens een maaltijd, kan je lichaam al dit eten niet goed verteren. Dit kost namelijk heel veel energie. Van teveel eten neemt je energie dus alleen maar af.

Eten op de klok

Het is belangrijk om elke dag op ongeveer op hetzelfde moment te eten. De lunch is hierin de hoofdmaaltijd. Rond 12 uur in je middag is je spijsverteringsvuur (agni) op zijn sterkst. Dit is pittatijd. Eet in de avond en de morgen lichter. Probeer je avondmaaltijd voor 19 uur te nemen zodat er voldoende tijd is voor de vertering voor je gaat slapen. Zware voedingsmiddelen zoals vlees, kaas en eiwitrijk eten in de avond, zijn erg belastend en kunnen je slaap verstoren. Ook is het belangrijk om tussendoortjes over te slaan als je geen trek hebt. Wil je tijdens je eten wat drinken doe dit dan met kleine slokjes en drink het liefst warm water. Dat is beter voor je spijsvertering.

Zorg voor ontspanning

Als je eet zorg dan voor een ontspannen en rustige sfeer. In de ayurveda gaan we er vanuit dat je maar 1 ding tegelijk kunt verteren. Dat wil zeggen dat terwijl je eet, je beter niet kunt lezen, werken of televisie kijken. Eet je maaltijden altijd zittend en probeer ook na de maaltijd even de tijd te nemen om je eten te laten verteren. Reizen en eten is geen goede combinatie. Reizen zorgt namelijk voor beweging en je systeem en dat doet de vertering van je eten geen goed. Als je eet, doe dit dan niet te snel en probeer goed te kauwen. Zo word je eten makkelijker verteerd en heb je minder last van boeren of winden. Ook worden de voedingsstoffen zo beter opgenomen in je lichaam.

Wat je eet is belangrijk

Probeer elke dag zo vers mogelijk te eten. Hierin zit de meeste prana (levensenergie). Dus wat je eet, maak je dezelfde dag klaar. Invriezen is in de ayurveda eigenlijk niet goed. Dan verliest het eten namelijk al zijn energie. Dat geldt ook voor eten opwarmen. Echter is een ingevroren gezonde maaltijd altijd nog beter dan het bakje friet van de snackbar. Het gaat om balans. Elk stapje dat je zet is er eentje. Zorg ervoor dat wat je eet vers is en het liefst van het seizoen. Ook belangrijk is om zoveel mogelijk gekookt eten te eten. Je lichaam kan de voeding dan beter opnemen. Rauwkost kan wel als bijgerecht, maar liever niet te veel in de herfst en de winter.

Eet fruit alleen

Eet fruit nooit samen met andere voedingsmiddelen. Maar altijd los van je hoofdmaaltijden. Het liefst een uur voor of een uur nadat je gegeten hebt. Het meeste fruit zorgt voor een zure en gistende werking in je maag en hierdoor verteert fruit sneller in je maag dan ander eten. Dat betekent dat het hierdoor extra afvalstoffen in je lichaam kan brengen. Je kan fruit wel samen met andere voedsel eten als het is meegekookt/gebakken met de maaltijd. Bijvoorbeeld appeltjes meekoken met je havermout. Omdat je het samen kookt, zal het fruit de energie van de havermout overnemen en ontstaat deze werking niet.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.