Balansdag

balansdag

Ayurveda raadt aan om twee keer per jaar een reiniging te doen. Bij de overgang van de winter naar de lente en van de zomer naar de herfst. Dit doen we om afvalstoffen en onverwerkte emoties los te laten. Deze twee elementen zijn namelijk de hoofdoorzaak van een onbalans. Daarnaast helpt het ook om de overgang naar het nieuwe seizoen soepeler te laten verlopen. Aan het begin van de lente willen we voorkomen dat kapha dosha nog meer toeneemt.

Alle kleine beetjes helpen ook

Maar daarnaast is het ook goed om af en toe een balansdag in te plannen. Gewoon als je de dag ervoor iets te veel gegeten hebt, de eerste dag van je ongesteldheid, je vermoeid voelt, als je iets te veel hooi op je vork hebt genomen of gewoon omdat je er zin in hebt. Door deze balansdag kan je je lichaam en geest wat rust geven, om weer op te laden en om afvalstoffen kwijt te raken. Je hoeft niet altijd grote dingen te doen om weer meer in balans te komen, alle kleine beetjes helpen.

Ik raad om tijdens zo’n balansdag niet alleen je voeding aan te passen, maar er ook een lekker dagje voor jezelf van te maken.

Kitchari

Tijdens deze balansdag eet je vooral mungbonen of mungdal. Mungbonen zijn groene ovale bonen. Mungdal zijn gespleten boontjes en zijn geel van kleur. Mungdal is de gespleten versie van de mungboon. De mungdal is makkelijker te verteren dan de bonen en eerlijk gezegd vind ik zo ook net wat lekkerder. Je eet mung in combinatie met groente en eventueel basmatirijst. We noemen dit gerecht ook wel kitchari. Het recept vind je hier. Je kan er voor kiezen om gedurende de dag dit voor elke maaltijd te eten. Wil je wat meer variatie dan kan je er ook voor kiezen dit af te wisselen met mungpap of mungsoep. Zorg ervoor dat er tussen de maaltijden minstens drie uur zitten. En eet na 19 uur niks meer.

Kitchari is een van de bekendste voedingsgerechten in de ayurveda. Het is niet alleen lekker, maar is ook bedoeld om je spijsvertering te ontlasten. Het is namelijk makkelijk te verteren, erg voedzaam en de mungbonen/dal zorgen ervoor dat je afvalstoffen afvoert. Kitchari bestaat voornamelijk uit mungbonen/mungdal en basmatirijst. Alle kruiden die je toevoegt, stimuleren de spijsvertering nog extra.

KKV thee

Gedurende de dag is het belangrijk om voldoende te drinken. En nee, ik raad je aan om de koffie een dagje te laten staan. Drink bijvoorbeeld KKV-thee. KKV (Komijn, Koriander en Venkel) zijn specerijen die alle drie een gezonde werking hebben op je spijsverteringsorganen. Ze voeren een teveel aan hitte af, herstellen je vochtbalans, verminderen gasvorming en kalmeren je ingewanden. Ook helpt deze tegen opvliegers en hormonale onbalans. Daarnaast kan je tijdens deze dag gember of muntthee drinken of warm/lauw water.

Zorg voor jezelf

Probeer deze dag rustig aan te doen. Kies voor jezelf en laat je gezin bijvoorbeeld zelf hun maaltijden koken. Geef jezelf een oliemassage, doe een rustige yogales, maak een wandeling in het bos of lees een fijn boek. In dit artikel kan je nog veel meer tips vinden om voor jezelf te zorgen. Doe waar jij gelukkig van wordt en doe het vooral even lekker rustig aan.

Ik wens je een fijne balansdag!

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.