Leefstijltips pitta

boeddah

De eigenschappen van pitta zijn scherp, heet, licht, regelmaat, vloeibaar, doordringend en verspreiding. Wanneer je dingen doet in je leven met deze eigenschappen, zal de pittadosha nog meer uit balans raken. Denk bijvoorbeeld aan vaak naar de sauna gaan of vaak en hard sporten. Om pitta in balans te brengen en te houden is het belangrijk dat je jouw leven richt op de tegengestelde eigenschappen namelijk: verkoelen.

Wanneer een pitta uit balans is, dan merk je dit vaak aan heftige emoties, bijvoorbeeld doordat ze veel kritiek geven, jaloers of gefrustreerd zijn. Maar ook woede, vloeken en frustratie zijn hier uitingen van. Een burn-out komt bij pitta-personen vaak voor. Ze raken letterlijk opgebrand door hun grote verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme en doordat ze vaak kritisch op zichzelf zijn. Lichamelijk zien we de onbalans terug in brandend maagzuur, rode uitslag in het gezicht, ontstoken gewrichten, hoge bloeddruk, PMS klachten en migraine. Ontstekingen komen ook regelmatig voor bij een pitta uit onbalans. Denk aan een koortslip, of ontstoken ogen.

Met deze leefstijltips brengen je pitta weer in balans:

  • Ga rustige yogavormen doen om weer in balans te komen.
  • Kies voor minder pittige sporten, als je sport, doe dit dan op een moment van de dag dat het nog koel is.
  • Zit niet te vaak in de felle zon en ga niet te vaak in de sauna. Ga je in de sauna kies dan een sauna met minder hete temperaturen.
  • Zorg voor voldoende ontspanning gedurende de dag.
  • Maak niet teveel afspraken op een dag, dat geldt voor zowel je werk als priv√©. Houd tijd voor jezelf. Gun jezelf dit.
  • Probeer 2 uur voordat je gaat slapen je schermtijd te verminderen en een rustige avondroutine te hebben. Lees een (niet te spannend) boek, ga lekker in bad of doe yoga-nidra. Met een ontspannen geest slaap je een stuk beter.
  • Ga slapen voor de pittatijd, deze gaat om 22.00 uur in. Daarna worden we weer actiever en krijgen we meer energie. Daarom is het belangrijk om voor de tijd in bed te liggen. De slaap tussen 22.00 – 02.00 uur wordt gezien als de belangrijkste periode van slaap. Omdat hier alle indrukken, ervaringen en emoties van die dag worden verwerkt, maar ook word je lichaam van afvalstoffen ontdaan en worden je hormonen weer in balans gebracht.
  • Probeer elke dag 10 minuten te mediteren. Dat brengt de pittageest tot rust.
  • Geef jezelf regelmatig een abhyanga massage. Gebruik hiervoor kokosolie, dit verkoelt de pittahuid.
  • Neem een oogbadje. Als je pitta uit balans is, is het aan te raden om twee keer per week een oogbadje te nemen met rozenwater. Ga hiervoor lekker op bed liggen, drenk twee wattenschijfjes in water met wat rozenwater en leg deze op je ogen. Blijf 10 minuten liggen. Langer mag ook.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.