Leven volgens de ayurvedische klok

leven volgens de ayurvedische klok

Leven met het ritme van de dag. Dat is eigenlijk wat de ayurvedische klok is. De Ayurvedische klok baseert zich op het ritme van de dosha’s. Door onze dag daarop af te stemmen, blijven we beter in balans en dat is weer goed voor je gezondheid, je humeur, je energie en je slaap. We hebben allemaal een biologisch ritme van 24 uur. Volgens Ayurveda zijn de doshas vata, pitta en kapha elk dominant op een bepaald moment van de dag. Als jij je leefstijl en voeding hierop aanpast voel je je beter in balans, heb je meer energie en ervaar je meer ontspanning en creativiteit.

Alle drie de dosha’s komen twee keer voorbij op een dag. Het natuurlijke ritme van de dagen verloopt volgens Ayurveda in blokken van 4 uur. Deze lopen eigenlijk nooit helemaal gelijk aan de klok. Maar voor het gemak hebben we ze wel zo ingedeeld. Dit hangt ook van het seizoen waar je inzit.

  • tussen 02.00 – 06.00 uur is het vatatijd
  • tussen 06.00 – 10.00 uur is het kaphatijd
  • tussen 10.00 – 14.00 uur is het pittatijd
  • tussen 14.00 – 18.00 uur is het vatatijd
  • tussen 18.00 – 22.00 uur is het kaphatijd
  • tussen 22.00 – 02.00 uur is het pittatijd

Sta op in vatatijd

Het is slim om op te staan in vatatijd. Vata bestaat uit de elementen ruimte en lucht en dat geeft luchtigheid aan deze uurtjes en maakt het makkelijker om uit bed te komen. Wanneer je later opstaat kom je namelijk in de kapha-tijd. Kapha staat voor aarde, traag en zwaarte. Je zal moeilijker op kunnen staan, maar je ook vermoeider voelen gedurende de dag. Wanneer je te vaak wakker ligt tussen 02.00-06.00 uur kan het zijn dat je vata uit balans is. Het is ook een goede tijd om te mediteren.

Ochtendroutine in kapha tijd

Je haalt het meest uit de Kaphatijd door voor die tijd op te staan en een fijne ochtendroutine in te bouwen.
Begin de dag rustig, doe aan yoga, meditatie en neem een licht ontbijt. In de ayurveda staat deze tijd in het teken van selfcare. Sporten kun je ook het beste doen tussen 06.00 en 10.00 uur of in de avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Later niet, want dat raak je weer te actief voor je avondrust. Dit is ook de tijd om wat routineklussen, fysiek werk of moeilijke gesprekken te voeren. Omdat je je in deze tijdsblokken het meest kalm en gegrond voelt.

Eet je lunch in pittatijd

Van 10:00 tot 14:00 uur is het Pittatijd. Pitta is de vurige dosha. Dit is de tijd om belangrijke en moeilijke klussen gedaan te krijgen. Je bent dan het meest productief en efficiënt, dus taken waarvoor je focus en concentratie nodig hebt, kan je het beste in deze tijd doen. Ga geen pittige gesprekken aan, want anders kan het wel eens tot ontploffing komen. Gedurende de Pittatijd is je spijsvertering op zijn sterkst. Dit is het moment dat je je voedsel het beste verteert. Eet daarom rond dit tijdstip je grootste maaltijd van de dag.

Wees creatief in vatatijd

De kenmerken van vata zijn beweging en creativiteit. Daarom kun je in deze tijdsperiode het beste werken aan creatieve projecten of brainstormoverleggen. Schilderen, schrijven en andere creatieve uitingen werken goed in deze periode. Sluit deze vatatijd altijd weer rustig af. Anders begin je onrustig aan je avond. Een wandeling, yoga of meditatie na je werk helpen hier zeker bij. Maar ook de fietstocht van je werk naar huis.

Ontspannen in kaphatijd

Om 18 uur is het weer tijd voor de kaphatijd. Tijd om te ontladen en weer goed voor jezelf te zorgen. Eet een lichte maaltijd, je kunt eventueel nog wat sporten, maar niet te intensief en doe dit nooit na 20 uur. Probeer 2 uur voordat je gaat slapen je schermtijd te verminderen en een rustige avondroutine te hebben. Lees een (niet te spannend) boek, ga lekker in bad of doe yoga-nidra. Met een ontspannen geest slaap je een stuk beter.

Ga slapen voor pittatijd

In de pittatijd die om 22.00 uur ingaat worden we weer actiever en krijgen we meer energie. Daarom is het belangrijk om voor de tijd in bed te liggen. De slaap tussen 22.00 – 02.00 uur wordt gezien als de belangrijkste periode van slaap. Omdat hier alle indrukken, ervaringen en emoties van die dag worden verwerkt, maar ook omdat je lichaam zich van afvalstoffen ontdoet je hormonen weer in balans worden gebracht.

Dromen in vatatijd

Is je vata uit balans dan heb je grote kans dat je in de nachtelijke vatatijd wakker ligt en ligt te piekeren. Piekeren, onrust en stress zijn kenmerken van Vata. Daarom is de slaap in pittatijd ook zo belangrijk. Je hebt dan een groot deel van je ervaringen en voeding verwerkt. Grote kans dat je dan makkelijker doorslaapt tussen 2 en 6 uur ’s nachts. Vaak heb je in deze vatatijd de meeste dromen en inzichten. Deze tijd staat namelijk voor verbeelding, creativiteit en spiritualiteit.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.