Waarom wandelen zo gezond voor je is

zonsopkomst

Iedereen weet het: wandelen is gezond voor je. Maar waarom is wandelen nou zo gezond voor je? Er bestaan veel onderzoeken over het onderwerp. Hieruit blijkt dat het zowel voor je geestelijke als je fysieke gestel veel doet. Je moet dan wel echt wandelen, hierbij gaat je hartslag omhoog en je loopt minimaal dertig minuten per dag. Maar er zijn nog veel meer voordelen:

  1. Beter humeur
    Wandelen heeft niet alleen fysieke voordelen ook mentaal doet het veel voor je. De hormonen endorfine en serotonine zorgen voor een blij en energiek gevoel. Tijdens het wandelen maak je deze twee hormonen aan. Daarnaast helpt elke dag wandelen om psychische klachten aan te pakken en te voorkomen. En het helpt ook om beter te slapen, wat weer goed voor je humeur is.
  2. Blijf gezond
    Wandelen is goed voor je conditie, het bevordert de spijsvertering en de bloedsomloop. Door dagelijks te bewegen krijg je een lagere bloeddruk, het zorgt voor een daling in je cholesterolgehalte, je longfunctie verbetert en het is ook goed voor je botten, kraakbeen en spieren. Je weerstand gaat om hoog en je bent minder vatbaar voor griep. De kans op een hartaanval schijnt zelfs met 40% te verminderen. Wandelen is ook preventief. Hierdoor heb je minder kans op hart-en vaatziekten, overgewicht en suikerziekte. En tot slot heb je ook een lagere kans op borst- en darmkanker. Waar is het eigenlijk niet goed voor?
  3. Weg met stress
    Als je stress hebt, maak je het stresshormoon cortisol aan. Met wandelen zorg je ervoor dat je dit weer kwijt raakt. Andere sporten helpen ook, maar met wandelen vertraag je en het helpt je rustiger te worden door alles wat je om je heen ziet, ruikt en voelt. Je hoeft niet te presteren, maar bent even in het moment. En je gaat er beter van slapen!
  4. Kost niks
    Voor wandelen heb je geen duur sportschoolabonnement nodig. Je kan het altijd en overal doen. Dus het is ook goed voor je portemonnee.
  5. Voor alle leeftijden
    Als er een vorm van beweging is dat je op bijna elke leeftijd nog kunt doen dan is het wandelen.
  6. Het maakt je creatiever
    Als je aan het wandelen bent, wordt je hoofd leger. Je hoofd heeft de ruimte voor nieuwe ideeën en andere invalshoeken. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je tijdens het wandelen 60% creatiever bent dan wanneer je op de bank zit.

Tips om makkelijker meer te wandelen

  • Gebruik het wandelen als vervoermiddel. Ga je normaal op de fiets, met de auto of het openbaar vervoer? Ga dan nu lopen, of wandel een gedeelte van je reis.
  • Heb je een afspraak met een vriendin, maak er dan een wandeldate van.
  • Heb je een belafspraak voor je werk? Ga lekker een rondje buiten lopen.
  • Zet muziek, een podcast of een luisterboek op en ga erop uit.

Wist je dat je met 5 kilometer wandelen, ongeveer 325 calorieën verbrandt? Je traint je beenspieren en door de verbeterde bloeddoorstroming heb je minder kans op spataderen. Ook je bil- en buikspieren komen aan bod.

Bosbaden

Een boswandeling is altijd fijn. Maar ik heb ervaren dat als je een wandeling in stilte doet, je dit nog meer brengt. Je ruikt, ziet, hoort en voelt veel meer omdat je gefocust bent op je wandeling. Dit noemen ze ook wel bosbaden, forest bathing of shinrin-yoku. Je neemt een bad in het bos. De natuur is zo belangrijk voor ons. Als we wandelen zijn we vaak op een bestemming gefocust. Bij baden in het bos, vertraag je nog meer en gaat het om de dingen die om je heen zijn en dat je hier bewust van bent.

One with Nature

Bosbaden kun je prima zelf doen. Ga zonder doel ronddwalen, wandel niet snel, sta af en toe stil om te kijken wat er om je heen te zien is, voel de wind en ruik de bomengeur. Vind je dit lastig, dan kun je dit ook onder begeleiding doen. Naast wandelen sta je dan regelmatig stil met wat de wandeling voor je zintuigen doet. . In heel Nederland zijn van deze workshops te vinden. Google maar eens.

Wandelroutes

Heb je ook zin om te gaan wandelen en ben je op zoek naar leuke routes. Dit zijn mijn tips:

  • Op de site van natuurmonumenten vindt je heel veel mooie routes door de natuur. Je kunt de routes downloaden als PDF. Daarnaast hebben ze ook een app, genaamd Natuurroutes, met wel 300 verschillende wandelroutes.
  • Bij de ANWB kun je zoeken op provincie, omgeving, lengte en duur van je wandeling. Ook zijn er allerlei wandelkaarten en -boekjes te vinden.
  • Wandel.nl is gemaakt voor en door wandelaars. Je vindt op deze site niet alleen verschillende routes in Nederland maar ook net over de grens.
  • Ken je de NS-wandelingen al? Dan loop je van station naar station. Je kunt zelf kiezen voor verschillende afstanden, wandelingen door het bos, de stad, langs het strand of door de duinen. Ze bieden ook meerdaagse wandelingen aan. Ik heb er al een aantal gelopen. Aanrader!
  • Ook via de app kun je allerlei wandelingen maken. Eentje met veel mooie routes in vooral de provincie Utrecht en Gelderland is de Klompenpaden app. Dit zijn wandelroutes die vooral over het boerenland, landgoederen en historische paden lopen.
  • Op basis van de wandelpaden in de buurt je eigen route samen stellen. Dat kan met de app Komoot. Tijdens de wandeling houdt de app je afstand en snelheid bij en je kunt zelfs foto’s toevoegen.
  • Wandelzapp, heeft meer dan duizend wandelingen verspreid over heel Nederland.

Moe geworden? Met de alle bankjes app vind je altijd wel een bankje of picknicktafel in de buurt. Je vindt gemakkelijk een van de ruim 100.000 bankjes, picknickplaatsen of andere rustpunten in heel Nederland. Je kunt de bankjes op een kaart zien, of een lijst bekijken met alles binnen 5 kilometer van je huidige locatie.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.