Leefstijltips vata

boeddha klein

De eigenschappen van vata zijn droog, ruw, koud, bewegelijk en licht. Als je dingen doet in je leven met deze eigenschappen, zal de vatadosha nog meer uit balans raken. Denk bijvoorbeeld aan ijsbaden en een heel druk leven met veel prikkels. Om vata in balans te brengen en te houden is het belangrijk dat je jouw leven richt op de tegengestelde eigenschappen namelijk: voeden, verwarmen en kalmeren.

Regelmaat, stabiliteit geven rust

Vata is de dosha dat het snelste uit balans raakt en het minst stabiel is. Wanneer een vata te veel vata heeft dan zorgt dit voor instabiliteit van geest en lichaam. Ze krijgen chaos in hun hoofd, kunnen niet goed tegen prikkels, worden rusteloos en hun humeur verandert. Slapeloosheid, paniek en een slechte concentratie zijn duidelijke vataklachten. Een droge huid, koude handen en voeten, hartkloppingen, oorsuizen, constipatie, ruwe en droge huid, krakende gewrichten, opgeblazen buik en hyperventilatie zijn voorbeelden van klachten bij een vataonbalans.

Met deze leefstijltips brengen je vata weer in balans:

  • Regelmaat, stabiliteit en rust zijn erg belangrijk voor een vata.
  • Omdat vata’s houden van veranderingen en niet leven volgens een indeling is het belangrijk om dit juist wel te doen. Zorg voor een ochtend- en avondritueel dat bij je past. Dat doet een vata veel goed.
  • Eet elke dag op dezelfde tijd.
  • Geef jezelf regelmatig een abhyanga massage om rustiger te worden en je droge huid te beschermen
  • Schraap elke morgen je tong.
  • Probeer stress en prikkels te vermijden.
  • Doe 1 taak of activiteit tegelijk, ga niet multi-tasken.
  • Verminder je social media gebruik.
  • Doe regelmatig ademhalingsoefeningen.
  • Kleed je warm genoeg aan, zorg dat je het overdag en ’s nachts niet koud hebt.
  • Slaap is heel belangrijk voor een vata-persoon, zij hebben de meeste slaap nodig en dit helpt hen om in balans te blijven. Dus zorg voor een goed slaapritme. Ga op tijd naar bed. 22.00/22.30 uur is de beste tijd.
  • Drink voor het slapen gaan golden milk. Dit zorgt voor ontspanning en is kalmerend en genezend voor het lichaam.
  • Probeer 2 uur voordat je gaat slapen je schermtijd te verminderen en een rustige avondroutine te hebben. Lees een (niet te spannend) boek, ga lekker in bad of doe yoga-nidra. Met een ontspannen geest slaap je een stuk beter.
  • Doe rustige sporten, kalmere yogavormen of wandelen.
  • Yoga nidra en dagelijks shavasana zijn goed voor vata.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.