Leefstijltips kapha

boeddha

De eigenschappen van kapha zijn traag, zwaar, olieachtig, koel, zacht en slijmerig. Wanneer je dingen doet in je leven met deze eigenschappen, raakt de kaphadosha nog meer uit balans. Denk bijvoorbeeld aan bankhangen, lang uitslapen of niet sporten. Om kapha in balans te brengen en te houden is het belangrijk dat je jouw leven richt op de tegengestelde eigenschappen namelijk: stimuleren, lichtheid, verhitten en in beweging brengen. Er zijn een aantal simpele leefstijltips voor kapha om dit voor elkaar te krijgen.

Een kapha is niet makkelijk uit balans te krijgen, maar als dit gebeurt is er wel werk aan de winkel. Ze worden dan lui, futloos, komen stil te staan, wat zich op een bepaald moment kan uiten in depressie, verdriet en overgewicht. Er ontstaat een teveel aan zwaarte en stabiliteit. Kapha bestaat uit aarde en water. Wanneer je deze twee met elkaar mengt krijg je modder. En dat laat goed zien wat er met een kapha gebeurt als deze uit balans is. Uit modder kom je moeilijk weg. Dat geldt ook voor de leefstijl van de kapha, ze houden zich vast aan het verleden, willen niet veranderen en hebben vaak ongezonde eetpatronen. Wanneer Kapha uit balans raakt uit dat zich lichamelijk in kwalen als extra lichaamsgewicht, verkoudheid, oedeem, astma, allergieën, endometriose en diabetes.

Met deze leefstijltips brengen je kapha weer in balans:

  • Zingen, seks en dansen zijn goed voor de kapha’s. Probeer deze shakesessie eens!
  • Ga lekker sporten en bewegen, dit is erg belangrijk.
  • Leer keuzes te maken vanuit jezelf en stel hierbij niet de ander voorop.
  • Neem een nieuwe hobby, ga nieuwe dingen leren, verander iets in je dagroutine.
  • Dynamische of verwarmende yoga is goed voor de kapha.
  • Sta op voordat de zon opkomt, je zal zien hoeveel energie je dit gaat geven. 06.00 uur is een prima tijd. Sta je later op dan kun je je de hele dag zwaar en suf voelen, doordat je in kapha-tijd opstaat.
  • Ruim je huis op, gooi weg wat je niet meer nodig hebt.
  • Droog borstelen van je lichaam voordat je gaat douchen.
  • De vuurademhaling is een goede oefening om toe te voegen aan je ochtendritueel. Deze stimuleert namelijk je agni. Deze werkt als volgt: ga recht op zitten, als je uitademt trek dan krachtig je navel in. Als het goed is adem je vanzelf weer in. Doe dit 100 keer. Het kan zijn dat je dit in het begin niet lukt. Dat is prima. Bouw het rustig op. Je kunt deze oefening ook voor je maaltijden doen, hiermee zorg je voor een betere vertering van je eten.
  • Ga lekker naar de sauna, zweet die afvalstoffen eruit!
  • Als je je moe voelt, ga dan niet slapen overdag, maar maak een kleine wandeling.
  • Laat je lekker masseren om je afvalstoffen kwijt te raken. Bijvoorbeeld een pinda swedana, dat is een massage met kruidenbundels. Helpt goed om de afvalstoffen lost te maken.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.