Voedingstips voor vata

voedingstips vata

De eigenschappen van vata zijn droog, ruw, koud, bewegelijk en licht. Als je voedingsmiddelen met deze eigenschappen eet, zal de vatadosha nog meer uit balans raken. Om vata in balans te brengen en te houden is het belangrijk dat je jouw voeding richt op de tegengestelde eigenschappen namelijk: voeden, verwarmen en kalmeren.

Algemene tips

  • Sla geen maaltijd over, eet regelmatig op vaste tijdstippen en voldoende.
  • Omdat een vata weinig eet, kunnen vataverlagende tussendoortjes worden toegevoegd.
  • Eet vooral warme en gekookte voeding, dus geen salades.
  • Drink warme dranken zoals koriander-komijn-venkel thee en gemberthee.
  • Laat koude koolzuurhoudende dranken en koffie staan.
  • Verwerk de smaken zoet, zuur en zout.
  • Gebruik voldoende vet (ghee) tijdens het koken.
  • Zorg voor verwarmende kruiden en specerijen.
  • Zoet, zuur en zout zijn de smaken die vata balanceren.
  • Droge en koude voedingsmiddelen zijn niet geschikt.
  • Eet geen ijs. IJs is slecht voor je spijsvertering. Je spijsverteringsvuur moet namelijk branden en door het eten van ijs doof je deze. Denk maar aan een pan met water, waar je steeds koud water bij giet. Deze komt nooit aan de kook. Mocht je toch een ijsje willen eten, drink er dan altijd een glas warm water bij.
  • Nog meer dan voor de andere dosha’s is het voor een vata belangrijk om met aandacht te eten, zonder afleiding van andere zaken zoals reizen, televisiekijken of het lezen van een boek.
  • Vlees is eigenlijk te zwaar om te verteren voor een vata.
  • Komijn of hing toevoegen aan eten voorkomt lucht (winderigheid) in het systeem van vata.
  • Fruit mag nooit met andere voedingsmiddelen gegeten worden.
  • Wees voorzichtig met alcohol, dit werkt vataverhogend. Mocht je toch alcohol drinken, drink er dan een glas warm water bij.

Granen
Tarwe, rijst, gekookte havermout in kleine hoeveelheden.

Groente
Zorg dat de groenten gekookt of gestoomd zijn. Witte pompoen, courgette, okra, artisjokken, asperges, jonge aubergines, wortels, rode biet, zoete aardappelen met boter, tomaten, augurken, jonge rammenas, selderie, groene papaja, spinazie in kleine hoeveelheden. Aardappelen en koolsoorten zijn niet zo goed. Neem bladgroente alleen met kruiden of extra olie. Als je kool gebruikt voeg dan altijd wat hing toe, tegen de winderigheid.

Bonen

Gele mungbonen, rode linzen (voeg wel wat hing toe, tegen de winderigheid).

Melkproducten
Alle soorten melkproducten. Kaas dient zacht en vers te zijn. En melk kun je het beste koken voordat je het gebruikt.

Zoetstoffen
Alle producten van suikerriet, weinig honing. Ahornsiroop en melasse zijn zeer geschikt.

Olie
Alle soorten

Noten en zaden
Alle noten, zaden in kleine hoeveelheden

Specerijen en kruiden
Eigenlijk zijn alle specerijen goed voor vata, maar kijk uit met te scherpe kruiden. Scherpe kruiden kunnen je lichaam uitdrogen en dat willen we juist voorkomen bij een vata. Gebruik specerijen en kruiden als: komijn, gember, mosterdzaad, fenegriekzaad, asafoetida, kaneel, kardemom, kruidnagel, anijs, venkel, zwarte peper (in kleine hoeveelheden), zout, basilicum, hing, knoflook en oregano. Alle overige specerijen in kleine hoeveelheden.

Fruit
Vermijd bitter en onrijp fruit. Rijpe, zoete en sappige vruchten zijn goed voor vata, bijvoorbeeld: druiven, granaatappel, mango, papaja, zoete ananas, bananen, avocado, zoete en sappige appels (beste als je ze eerst kookt) en peren, zoete sinaasappels en meloen. Als je gedroogd fruit wil eten, wel ze dan eerst in wat water.

Vlees en vis
Vlees is lastig te verteren voor een vata. Eventueel kun je wel soep eten dat getrokken is van vlees. Vis is goed, vooral zoetwatervis.

Dranken
Drink geen koffie, zwarte of groene thee. Verwarmde kruidenthee en warm water zijn prima.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.