Tips voor de lente

tips voor de lente

De dagen worden langer, de temperatuur stijgt, de vogels fluiten en er komen weer blaadjes aan de bomen. Het is lente! Alles komt tot bloei en begint weer te groeien. Voor velen voelt de lente als een nieuwe start van het jaar. Elk seizoen staat in het teken van een andere dosha. De seizoenen, het moment van de dag, de fase waarin je hormonale cyclus zit en het weer hebben allemaal invloed op je dosha’s. Je dosha’s zijn dus variabel. Het kan zijn dat je op een bepaalde dag meer van een dosha in je lichaam hebt dan op een andere dag.

De lente staat in het teken van kapha (begin van de lente) en daarna pitta. In de lente willen we de kapha van de winter afvoeren. De spijsvertering ontlasten en alle afvalstoffen die we in de winter hebben verzameld verteren. Vata wordt in de lente rustiger, (vata is de dosha van de winter) dat is waarom de meeste mensen de lente zo fijn vinden. We worden vaak letterlijk rustiger. Toch krijgen mensen vaak aan het begin van de lente last van voorjaarsmoeheid of een verkoudheid. Dat wil zeggen dat er nog teveel aan kapha in het lichaam zit, de spijsvertering is dan te zwak en de afvalstoffen in het lichaam zijn nog onvoldoende verteerd.

Lentereiniging

Ayurveda raadt aan om twee keer per jaar een reiniging te doen. Bij de overgang van de winter naar de lente en van de zomer naar de herfst. Dit doen we om afvalstoffen en onverwerkte emoties los te laten. Deze twee elementen zijn namelijk de hoofdoorzaak van een onbalans. Daarnaast helpt het ook om de overgang naar het nieuwe seizoen soepeler te laten verlopen. Aan het begin van de lente willen we voorkomen dat kapha dosha nog meer toeneemt.

Doordat het in de lente warmer wordt, gaat de kapha en alle afvalstoffen die we in ons lichaam verzameld hebben smelten. In de winter is onze agni op zijn sterkst. In de lente neemt deze in kracht af en om te voorkomen dat die afvalstoffen niet goed verteerd worden is het belangrijk om te reinigen. Door te reinigen geef je je spijsvertering rust, kan het zich herstellen en komen alle afvalstoffen los om te verwerken. In de lente doen we daarom dan ook een iets zwaardere detox dan in de herfst.

Voor mensen die zwanger zijn, borstvoeding geven, bloedarmoede hebben, verzwakt zijn, onder de 18 jaar of boven de 75 is het af te raden om te grondig te detoxen. Een detox doe je liever niet tijdens je menstruatie. Maar naast een detox zijn er nog genoeg andere voedings- en leefstijltips voor de lente.

Voedingstips voor de lente

  • Laat vlees, vis en zuivelproducten wat meer staan.
  • Ga lichter eten, laat de zware stamppotten en soepen los.
  • Waar het in de herfst en de lente slecht was om een smoothie te drinken als ontbijt mag het in de lente weer. Je vindt hier een lekker recept.
  • Vermijd zwaar voedsel (kaas, yoghurt, vlees, noten en teveel vetten), eet het liefst licht.
  • Eet wat meer voedsel met scherpe, bittere of wrange smaken.
  • Om de zwaarte uit de kapha te halen is het toevoegen van pittige kruiden en specerijen goed. Bijvoorbeeld gember en pepers.
  • Eet geen tussendoortjes.
  • Vermijd koolhydraten, zoals brood en rijst.
  • Drink KKV thee of gemberthee om je afvalstoffen af te voeren.

Leefstijltips voor de lente

  • Probeer weer wat actiever te worden, dus ga lekker wandelen, bewegen of sporten in de ochtend of aan het begin van de avond. Zorg wel dat je je een beetje inspant.
  • Sta op voordat de zon opkomt, je zal zien hoeveel energie je dit gaat geven. 06.00 Uur is een prima tijd, 05.30 uur is nog beter. Sta je later op dan kun je je de hele dag zwaar en suf voelen, doordat je in kapha-tijd opstaat.
  • Eet 3 uur voordat je gaat slapen niks meer. Dan word je de volgende dag lichter wakker.
  • Ruim je huis op, gooi weg wat je niet meer nodig hebt.
  • Doe een fijne lente detox.
  • Droog borstelen van je lichaam, voordat je gaat douchen. Hierdoor komt je bloedcirculatie op gang, stimuleer je jouw huid en het helpt om afvalstoffen los te laten.
  • Voeg aan je ochtendritueel, gandusha toe. Dit is het reinigen van je mond met olie. Na het reinigen van je mond (tongschrapen en tandenpoetsen) kan je gorgelen met sesam- of kokosolie. (Tip: spuug de olie altijd uit in je groenbak anders raakt na verloop van tijd je afvoer verstopt)
  • Je yoga-oefeningen mogen wat actiever worden. Kies voor intensievere en verwarmende yogavormen.
  • De vuurademhaling is een goede oefening om toe te voegen aan je ochtendritueel. Deze stimuleert namelijk je agni. Deze werkt als volgt: ga recht op zitten, als je uitademt trek dan krachtig je navel in. Als het goed is adem je vanzelf weer in. Doe dit 100 keer. Het kan zijn dat je dit in het begin niet lukt. Dat is prima. Bouw het rustig op. Je kunt deze oefening ook voor je maaltijden doen, hiermee zorg je voor een betere vertering van je eten.
  • Ga lekker naar de sauna, zweet die afvalstoffen eruit! (ben je pitta doe dan rustig aan met de hitte)
  • Wanneer je je moe voelt, ga dan niet slapen overdag, maar maak een kleine wandeling.
  • Laat je lekker masseren om je afvalstoffen kwijt te raken. Bijvoorbeeld een pinda swedana, dat is een massage met kruidenbundels. Helpt goed om de afvalstoffen los te maken.
  • Zingen, dansen en seks zijn goed voor de kapha’s.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.