Het ayurvedisch ochtendritueel

ayurvedisch ochtendritueel

Tegenwoordig eten en slapen we op allerlei verschillende tijden. Deze onregelmatigheden verstoren jouw dosha. Een dagelijkse routine is daarom dan ook belangrijk in de ayurveda. Dit noemen we ook wel rituelen of dinacharya. Rituelen bevorderen je spijsvertering en de opname van voedingsstoffen in je lichaam, ze zorgen voor een rustige en ontspannen geest en een goede biologische klok. Een van deze rituelen is het ayurvedisch ochtendritueel. Een goede start van je dag is belangrijk. Want doe je dit op een manier dit bij jou past, dan heb je hier de hele dag plezier en ook meer energie van.

Kies wat bij jou past

Hieronder wordt het ochtendritueel beschreven. Schrik hier niet van, want het is een hele lijst. Lees de lijst rustig door en probeer te bedenken wat voor jouw werkt. Wat past in jouw ochtendschema, maar ook waarvan jij denkt dat het jou goed doet. Je kan altijd later je routine uitbreiden. Het gaat er namelijk om dat jij je er goed bij voelt. En elke advies dat je wel toepast is er altijd nog eentje meer dan je daarvoor deed. Doe het met rustige stappen die bij jou passen.

Sta vroeg op
De beste tijd om op te staan is voor zonsopkomst. Sta je namelijk voor de zon op, dan sta je op in vatatijd. Vata is verbonden met beweging, je staat dus makkelijker op dan later in de ochtend. Dan is namelijk je kapha actiever en kapha staat voor zwaar. In vatatijd is je geest helderder en voelt je lichaam nog licht.

Ga naar de toilet
Wanneer je gezondheid en daarmee ook spijsvertering optimaal werkt, ga je na het opstaan gelijk naar de wc om je ontlasting en urine af te voeren. Dit is niet voor iedereen haalbaar.

Reinig je mond
Gedurende de nacht verzamel je op je tong afvalstoffen uit je lichaam. We noemen dit ook wel ama (vaak is dit een wit laagje op je tong. Om te voorkomen dat je deze afvalstoffen weer in je lichaam krijgt is het belangrijk om na het opstaan je tong schoon te schrapen. Hier kan je daar meer over lezen. Poets na het schrapen je tanden. Na het reinigen van je mond kan je gorgelen met sesamolie. Doe dit een paar minuten. Dit is goed voor je tanden en haalt het slijm uit je holtes. (Tip: spuug de olie altijd uit in je groenbak anders raakt na verloop van tijd je afvoer verstopt)

Was je ogen en je gezicht
Was je gezicht met koud water en zorg dat je je ogen schoonmaakt.

Je neus schoonmaken
Dit kan je op verschillende manieren doen. Zelf gebruik ik hiervoor super nasya oil. Een neusdruppel die roos, sandelhout en eucalyptus bevat. Maar je kan voor de neusreiniging ook een neti pot gebruiken. Dit potje zet je op je neus waardoor je zowel je neus als je holtes schoonspoelt.

Drink een glas gekookt water
Door het drinken van een glas met warm gekookt water, maak je je spijsvertering wakker en komt deze zo langzaam op gang.

Kauw op sesamzaadjes
Dit is vooral voor vrouwen boven de 35 belangrijk. Wanneer je dagelijks een eetlepel sesamzaadjes eet (goed kauwen en dan doorslikken), voorkom je namelijk osteoporose na de overgang. Vrouwen die in de overgang zijn maken minder oestrogeen aan. En oestrogeen is belangrijk voor de opname van calcium. Wanneer de opname van calcium minder wordt heb je kans dat je botweefsel gaat afbreken. Sesamzaadjes zitten vol met calcium.

KKV thee zetten
In de ayurveda is het belangrijk dat je spijsvertering goed in balans is. KKV thee is de thee die jou hierbij kan helpen. KKV (Komijn, Koriander en Venkel) zijn specerijen die alle drie een gezonde werking hebben op je spijsverteringsorganen. Zet een pot thee die je gedurende de dag kan opdrinken.

Yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, wandelen en journaling
Doe daarna je ochtendpractice. Die kan voor iedereen anders zijn. Dit hangt af van jouw dosha’s, maar ook waar jij je goed bij voelt. Hiermee maak je je lichaam wakker. Omdat je aan het begin van de dag nog niet veel prikkels hebt gehad, ben je beter in staat om de oefeningen met een gerichte focus uit te voeren. Je kan ook eerst in de olie gaan om dit tijdens je practice te laten intrekken. Doe wat voor jou fijn voelt.

In de olie en douchen
Een belangrijk onderdeel van de het ochtendritueel is de abhyanga. Smeer je hele lichaam in met warme olie. Er zijn hiervoor verschillende oliën te koop die passen bij jouw dosha’s. Maar sesamolie is voor elk type goed om te gebruiken. Wanneer je huid hier niet zo goed tegen kan is kokosolie een goed alternatief. Gebruik in ieder geval goede olie. Hanteer hierbij de regel, wat je niet in je mond zou stoppen, smeer je ook niet op je huid.

Smeer je altijd in voordat je gaat douchen, tijdens het douchen gaat je huid open staan door de warmte, waardoor de olie extra goed wordt opgenomen. En je spoelt de overtollige olie weg. In dit artikel kan je lezen hoe je een abhyanga bij jezelf uitvoert. Wanneer het lastig is om dit ritueel in te passen in je ochtendroutine (het is mij nog niet gelukt), kan je dit ook in de avond doen.

Ontbijten
En dan is het tijd voor je ontbijt. Ben je op zoek naar ontbijttips voor jouw dosha’s, kijk dan hier voor vata, hier voor pitta en hier voor kapha.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.