Hoe kan jij je sticky stuff loslaten?

sticky stuff

Om weer in balans te komen, is het niet alleen belangrijk dat je naar je voedingspatroon en je leefstijl kijkt, maar ook naar je innerlijke wereld. Als er tijdens de dag wat naars gebeurd, hebben we vaak de neiging om dit weg te stoppen en maar door te gaan. Zoiets van als je er niet aan denkt, bestaat het ook niet. Dit kan je doen door te gaat eten, te gaan drinken, hard te gaan sporten of iets anders waardoor jij hier niet meer aan hoeft te denken.

Verteren van ballast

Maar ayurveda gaat er vanuit dat je emoties, net als je eten, ook moet verteren. Anders sla je ze op in je lichaam en ontstaat er geestelijke ama. Ook wel sticky stuff genoemd. Sticky stuff is dus eigenlijk geestelijke en emotionele ballast die je nog te verteren hebt. Het beste is dus om er juist wel bij stil te staan door het te voelen. Geef je lichaam de tijd om ze te verteren, te verwerken.

Trauma’s en oude pijn

Ook trauma’s en oude pijn zijn belangrijk om te doorleven. Dit is niet alleen voor je hoofd, maar ook voor je lichaam belangrijk. Doe je dit niet, dan kan de nasleep lang en heftig zijn en allerlei klachten geven, zoals hoofdpijn, hartkloppingen, oorsuizen, hyperventilatie en slapeloosheid. Soms kan je dit niet alleen. Zoek dan hulp bij iemand die je hierbij kan helpen.

Er zijn verschillende manier om je sticky stuff te verteren. Hieronder geef ik je een aantal methodes die je zelf handig kan toepassen.

Zitten en ademen

Dit doe je door ergens te gaan zitten en rustig te ademen en voelen wat er nog verteerd moet worden. Je hoeft hier geen oordeel over te hebben. De emotie mag er zijn en het is wat het is. Blijf rustig zitten en blijf ademen. Als het goed is nemen de emoties na verloop van tijd af en kun je weer verder gaan. Soms kan je dingen in 1 keer verteren, soms heeft het meer tijd nodig. Het is een simpele manier, maar soms heeft het wat oefening nodig. Neem je tijd.

Doe een shake-sessie

Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen, maar honden schudden zich regelmatig uit. Die doen ze om de spanning uit hun lichaam te schudden. Hierdoor zet de spanning zich niet vast in hun lijf. Dat geldt ook voor ons mensen. Door een shake-sessie laat je de spanning los uit je lijf en gaat de energie weer stromen. Schud even alles wat vast zit in je systeem los en ontspan. Hier vind je een voorbeeld van een shake-sessie. Deze duurt negen minuten. Maar als je zelf eenmaal weet hoe het werkt, kan je het ook zelf uitvoeren.

Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen heel fijn zijn om dingen los te laten. Er zijn veel verschillende ademhalingstechnieken. Ademen helpt om je zenuwen te kalmeren, je lichaam te gronden en is goed tegen stress, angst en slaapproblemen. Zucht maar eens een aantal keren diep, merk maar eens op hoeveel beter je je voelt. Maar ook om emoties te verteren helpen ademhalingsoefeningen. Soms kunnen ademhalingsoefeningen ook juist spanning geven. Forceer niks, misschien is dit dan op dit moment niet de juiste techniek voor jou om toe te passen.

Yoga

Met ayurveda proberen we je lichaam en geest in balans te krijgen en houden om zo lang mogelijk gezond te blijven. Yoga is een van de technieken die je hiervoor kan gebruiken. Elke dag 15 minuten yogaoefeningen doen, maakt echt een groot verschil. Door yoga komen je lichaam en geest met elkaar in verbinding. Je leert te luisteren naar je lichaam en te voelen waar jou blokkades zitten. Dus ook waar jouw sticky stuff vast zit. Door de beweging van yoga kan deze energie weer gaan stromen. Daarnaast zorgt yoga voor beweging in je lijf en hierdoor ga je beter in je vel zitten en ben je mentaal beter weerbaar om dingen te verteren en op te lossen.

In dit artikel gaan we in op welke yoga het beste past bij welke dosha. Of als jij uit balans bent, welke yogavorm je het beste kan toepassen. 

Dansen

Ga eens lekker een paar nummers dansen. Zet een koptelefoon op, zoek lekker muziek uit en laat je even gaan. Door te bewegen voelen we namelijk sneller ons lichaam en zijn we minder bezig met het hoofd. Omdat de meeste bewegingen die we dagelijks doen, vaak hetzelfde zijn, is het belangrijk om juist eens lekker wat anders te doen. Ga gewoon af op je gevoel en laat los

Zingen

Door te zingen kalmeert je je zenuwstelsel en laat je spanning los. Je leert je te uiten met zingen. Gooi het er maar uit! Dus zet je favoriete nummer op en zing eens lekker mee. Neuriën of playbacken kan ook, mocht zingen nog net een stap te ver zijn.

Schrijven

Schrijven kan op allerlei manier en is ook voor allerlei dingen goed. Maar om je ballast kwijt te raken is het goed om te journalen. Dat is het opschrijven van dat wat in je opkomt zonder er over na te denken. Dit helpt om je gedachten van je af te schrijven, waardoor je dingen kan gaan verwerken die je nog niet hebt losgelaten. Denk er niet over na en schrijf op wat je op dat moment voelt, ziet, wat je pijn doet, waar je boos over bent, wat je die nacht gedroomd hebt, maar ook waar je blij van werd of dankbaar voor was. Alles dat naar boven komt is goed en is blijkbaar nodig op dat moment.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.