Yoga volgens jou dosha

yoga voor je dosha

Volgens ayurveda bestaan we allemaal uit 5 elementen. Aarde, water, vuur, ruimte en lucht. Maar omdat de verhoudingen van deze elementen voor ons allemaal verschillend zijn, betekent dit ook dat we allemaal uniek zijn. We hebben dus allemaal een andere verhouding van de elementen in ons. Deze elementen vertalen we in de ayurveda in drie verschillende dosha’s: vata, pitta en kapha. We zijn allemaal opgebouwd uit een samenstelling van deze drie dosha’s. Maar voor iedereen ligt de verhouding net weer anders. Welke dosha of dosha’s bij jou het meest aanwezig zijn, bepaalt wat voor type je bent. Vaak overheersen per persoon een of twee dosha’s

Bewegen voor jouw dosha

Daarom geeft de ayurveda geen adviezen die voor iedereen gelden, maar is ayurveda maatwerk. Iedereen is uniek en heeft dus zijn eigen gebruiksaanwijzing. Wat voor de ene persoon wel werkt, kan voor de ander juist problemen geven. Dus door inzicht te krijgen in jouw dosha’s, kun je keuzes maken die bij jou passen. Dat geldt ook voor hoe jij sport en beweegt. In dit artikel gaan we in op welke yoga het beste past bij welke dosha. Of als jij uit balans bent, welke yogavorm je het beste kan toepassen.  

Vata-yoga

Vata personen zijn bewegelijke en energieke types. Vata bestaat uit de elementen lucht en ruimte. De lucht staat voor de beweging in je lichaam en geest. Mensen die een vata-onbalans hebben zijn vaak vatbaar voor angst, uitputting en vermoeidheid. Om dit weer in balans te brengen zijn juist tegengestelde bewegingen nodig. Weet je nog tegenovergestelde balanceren elkaar.

Houd contact met de vloer
Het is dus belangrijk dat een vata weer tot rust komt. De beste manier om dit te doen is door te aarden, de geest te kalmeren en het lichaam te stabiliseren. Doe langzame yogahoudingen, houdt veel contact met de vloer, doe niet veel verschillende posities achter elkaar. Intensieve yogastijlen zijn voor de vata niet aan te bevelen. Doe je dit wel, probeer dan het tempo te vertragen van je oefeningen.

Vatamensen zijn gevoelig voor verstopping. Yoga-oefeningen waarbij de darmen gestimuleerd worden zijn daarom extra goed. Ook bewegingen waarbij de onderrug en dijen worden geactiveerd zijn belangrijk. Dit zijn belangrijkste lichaamsdelen voor de vata. Yin-yoga is een goede yogavorm die bij de vata past. De lijkhouding(savasana), berghouding en de boomhouding zijn goede poses voor de vata. De tang of de zittende torsie is goed voor constipatie.

Pitta-yoga

Pitta bestaat uit de elementen vuur en water. Mensen met een pitta-dosha sporten graag met een hoge intentie. Maar wist je dat dit eigenlijk helemaal niet goed is? Deze intensiteit brengt de pita namelijk uit balans omdat ze ook zeer energieke personen zijn. Voor pitta is het beter om kalme, ontspannende en niet competitieve sporten te doen. Maar als pitta weet ik hoe lastig dit is. De pitta’s hebben fysieke inspanning nodig om uit hun hoofd te komen. Maar probeer als je aan het bewegen bent, zo zacht mogelijk voor jezelf te zijn. Je hoeft niet de beste te zijn of net die kilometer extra te lopen. Respecteer je grenzen.

Zachte yoga
Voor de pitta zijn zachte en vloeiende yogabewegingen goed. Als pitta wil je de warmte uit je lichaam juist kwijtraken. Hotyoga is voor de pitta geen goede yogavorm. Daarnaast is het belangrijk om de geest van de pitta tot rust te brengen. Pitta’s zijn energieke denkers en houden graag de controle. Yoga-oefeningen waarin je moet overgeven, zullen een uitdaging zijn, maar heel belangrijk om toe te voegen aan je yoga-practice.

Voor mensen met een pitta-constitutie is meditatie aan te raden. Ook aarden is belangrijk. Dat kan al door met blote voeten buiten te lopen. Twists, hart- en heupopeners zijn goed voor de pitta. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de boog en de vis.

Kapha-yoga

Kapha bestaat uit de elementen aarde en water en zijn de personen met het grootste uithoudingsvermogen en kracht van de drie dosha’s. Maar door hun elementen houden de kapha’s van stilzitten. Aarde en water zijn beide zware elementen. Voor kapha’s is het goed om warme en snelle yoga te doen. Alle vormen van Flow yoga zijn goed. Ook hotyoga en pilates zijn goed voor de kapha’s.

Beweging is de medicijn
Wanneer een kapha uit balans is uit zich dit in futloosheid, gewichtstoename en depressie. Beweging hiervoor is het medicijn. De energie moet omhoog worden gebracht en de spijsvertering moet worden gestimuleerd. Het is belangrijk dat er endorfine vrijkomt. De neerwaartse hond en plankhouding zijn goede yogahoudingen voor de kapha.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.