Slaap lekker

slaap lekker

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met slapen. Ik heb periodes gekend van niet kunnen slapen, maar ook periodes van niets liever willen dan slapen. De laatste jaren slaap ik meestal goed. Natuurlijk heb ik ook wel eens een nacht dat het wat minder gaat.

Zonder slaap kan je niet leven

We hebben allemaal slaap nodig om normaal te functioneren. Zonder slaap kunnen we niet leven.  Ik heb het even opgezocht. Het wereldrecord niet slapen is 11 dagen en 25 minuten. Als je lang genoeg niet slaapt, ga je uiteindelijk dood. Slaap je te weinig dan gebeurd er ook heel veel in je lichaam. Je hormonen raken in de war, je hebt meer kans om ziek te worden, je bent minder creatief, je wordt chagrijnig, je maakt slechtere keuzes, je hebt meer kans op overgewicht, je wordt depressiviteit, je krijgt last van een droge huid, je reactievermogen gaat achteruit en daarnaast maakt je lichaam automatisch meer stresshormonen aan. En dit is pas het topje van de ijsberg. Als je gaat zoeken op internet vind je echt hele waslijsten wat slecht slapen met je doet.

Hoeveel uur moet je slapen?

Hoeveel uur slaap je nodig hebt, verschillend per persoon. En hangt ook af of je in balans of uit balans bent. Met minder dan 8 uur slapen functioneer ik minder goed, terwijl mijn man met een kleine 7 uur zich prima voelt. Maar bijvoorbeeld baby’s en pubers hebben meer slaap nodig. Het schijnt ook dat als je ouder wordt, je minder slaap nodig hebt.

Slaapfases

Wanneer we slapen doen we dat in verschillende fases. Daar ben je je niet van bewust. Er zijn vier fases. Samen worden deze jouw slaapcyclus genoemd.  De eerste fase van je slaap noemen ze ook wel de sluimerfase. Dit is eigenlijk het moment tussen wakker zijn en in slaap vallen. Op dit moment word je moe en vallen je ogen dicht. De activiteiten in je hersenen nemen af.  Deze sluimerfase gaat over in een lichte slaap. Wanneer je aan het sluimeren bent, denk je nog wat na en word je makkelijk wakker van omgevingsgeluiden. In de fase van de lichte slaap begint eigenlijk pas de echte slaap. Je wordt niet meer wakker van lichte geluiden, maar wanneer iemand je aanraakt of bijvoorbeeld je slaapkamer binnenloopt kan je hier nog wel wakker van worden.

Dromen

In de derde fase ben je echt in een diepe slaap. In deze fase daalt je ademhaling en je hartslag. Je wordt niet makkelijk meer wakker en word je wel wakker dan ben je vaak even kwijt waar je bent. Deze periode van diepe slaap is heel belangrijk en noodzakelijk, in deze fase herstel je namelijk fysiek en geestelijk. Tot slot kom je in de laatste fase van je slaapcyclus terecht. Dit noemen ze wel de REM-slaap. REM betekent Rapid Eye Movement. Je ogen gaan snel heen en weer en je hersenen zijn druk bezig, terwijl je spieren ontspannen zijn. Tijdens deze fase ben je aan het dromen. Dit moment van je slaap gebruik je om allerlei informatie te verwerken. Per nacht ga je ongeveer 4 of 5 keer door al deze fases heen.

Slapen volgens de ayurvedische klok

De ayurvedische klok heeft een aantal waardevolle tips, die jou zeker kunnen helpen bij een goed slaapritme. Leven met het ritme van de dag. Dat is eigenlijk wat de ayurvedische klok is. De ayurvedische klok baseert zich op het ritme van de dosha’s. Door onze dag daarop af te stemmen, blijven we beter in balans en dat is weer goed voor je gezondheid, je humeur, je energie en je slaap.

Ga slapen voor pittatijd
In de pittatijd, die om 22.00 uur ingaat, worden we weer actiever en krijgen we meer energie. Daarom is het belangrijk om voor de tijd in bed te liggen. De slaap tussen 22.00 – 02.00 uur wordt gezien als de belangrijkste periode van slaap. Omdat hier alle indrukken, ervaringen en emoties van die dag worden verwerkt, maar ook omdat je lichaam zich van afvalstoffen ontdoet je hormonen weer in balans worden gebracht.

Dromen in vatatijd
Is je vata uit balans dan heb je grote kans dat je in de nachtelijke vatatijd wakker ligt en ligt te piekeren. Piekeren, onrust en stress zijn kenmerken van Vata. Daarom is de slaap in pittatijd ook zo belangrijk. Je hebt dan een groot deel van je ervaringen en voeding verwerkt. Grote kans dat je dan makkelijker doorslaapt tussen 2 en 6 uur ’s nachts. Vaak heb je in deze vatatijd de meeste dromen en inzichten. Deze tijd staat namelijk voor verbeelding, creativiteit en spiritualiteit.

Sta op in vatatijd
Het is slim om op te staan in vatatijd. Vata bestaat uit de elementen ruimte en lucht en dat geeft luchtigheid aan deze uurtjes en maakt het makkelijker om uit bed te komen. Wanneer je later opstaat kom je namelijk in de kapha-tijd. Kapha staat voor aarde, traag en zwaarte. Je zal moeilijker op kunnen staan, maar je ook vermoeider voelen gedurende de dag. Als je te vaak wakker ligt tussen 02.00-06.00 uur kan het zijn dat je vata uit balans is. Het is ook een goede tijd om te mediteren.

Mijn bedritueel

Wat voor mij goed werkt, is dat mijn hoofd rustig is voordat ik naar bed ga. Wat bij mij heel slecht werkt, is als ik tot net voor het naar bed gaan op ipad, laptop of telefoon zit. Ik heb gemerkt dat als ik dit 2 uur voordat ik naar bed niet meer doe, ik veel makkelijker in- en doorslaap. Daarnaast merk ik ook dat op de avonden dat ik een yogalesje heb gevolgd, ik ook veel makkelijker in- en doorslaap. Voordat ik in mijn bed stap, masseer ik mijn voeten altijd met een lekkere olie. Volgens mij doe ik dit mijn hele leven al. Mijn voeten voelen ook echt beter als ik dat doe.

In bed lees ik nog even. Het liefst een feelgoodboek, daar slaap ik beter op dan een triller.  In bad gaan of douchen voelt ook altijd fijn.  Mocht ik me toch nog gespannen voelen of niet lekker kunnen slapen, dan doe ik een bodyscan. Dit is een vorm van meditatie, waarbij je stap voor stap nagaat hoe je lichaam voelt. Ik doe dit in mijn eigen hoofd, maar vind je dit lastig, klik dan eens op deze link. Hier vind je heel veel meditatieoefeningen die je kunnen helpen.

Waarom word je nachts wakker?

Toen mijn vader overleed werd ik maanden lang om 4 uur ’s nachts wakker.  Met onderstaand schemaatje snap ik nu wel waarom. Soms kan je ook niet slapen omdat onderliggende gevoelens op spelen. Hier ben je je niet altijd van bewust. Volgens de Chinezen is het zo dat in de nacht, elk orgaan in je lichaam op een bepaald moment het meest aan het werk is.  Heb je veel stress, last van je darmen, ben je verkouden dan kan het zijn dat het orgaan dat hier mee verbonden is, op dat moment druk bezig is. Als je uitgaat van een slaappatroon van 23.00 tot 07.00 uur zou dat er zo uitzien:

  • 23.00 – 01.00 uur Op dit tijdstip is je galblaas vooral aan het werk. Als je vaak wakker wordt rond dit tijdstip kan het zijn dat je niet heel gezond eet. Op geestelijk niveau is de galblaas gekoppeld aan emoties als teleurstelling en bitter zijn, je oordeelt snel over jezelf en anderen.
  • 01.00 – 03.00 uur In het begin van de nacht is je lever het actiefst. Dit orgaan verwerkt de afvalstoffen en laat je lichaam ontgiften. Woede, irritatie of frustraties hebben hier mee te maken.
  • 03.00 – 05.00 uur Ben je verkouden, heb je een zere keel, heb je astma of heb je allergieën dan kan het zijn dat je rond dit tijdstip vaak wakker wordt. Je longen zijn namelijk hard aan het werk. Ook mensen die verdriet hebben door het verlies van een dierbare of een andere oorzaak, worden vaak wakker tussen drie en vijf uur.
  • 05.00 – 07.00 uur Nu gaat je dikke darm aan het werk. Word je regelmatig vroeg wakker dan kan het zijn dat je ergens mee zit en je lastig vindt om dit los te laten.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.