Tips voor een goede spijsvertering

kruiden op houten plank

Naast het eten volgens jouw dosha’s is het in de ayurveda erg belangrijk om een goede spijsvertering te hebben. Als je maag en darmen goed werken, heb je minder klachten, maar voel je je ook veel gezonder en energieker. Als je voeding namelijk niet goed verteert, blijven er voedingsresten in je darmen achter. Deze kunnen ziektes veroorzaken, waardoor jij uit balans kunt raken.

In de ayurveda noemen we dit agni. Agni betekent letterlijk vuur en staat voor je vertering. We zeggen dus ook wel je spijsverteringsvuur. Dit is belangrijk om gezond te blijven en ziekten te voorkomen. Zolang je agni goed werkt, blijven je dosha’s namelijk in balans en word je niet ziek. Als agni niet goed werkt of overmatig werkt kun je ama krijgen. Ama is voedsel dat niet verteerd is in je lichaam en dat je lichaam niet kan gebruiken, maar ook niet kan uitscheiden via zweet, urine of ontlasting.

Er is een aantal simpele tips die jou kunnen helpen om je spijsverteringsvuur lekker te laten branden. Mijn advies is, ga nu niet gelijk alle tips toepassen. Maar begin klein. De kans dat je het dan volhoudt, is een stuk groter.

  • Sta op tijd op. Het liefst rond zonsopgang. Wanneer je later op staat, sta je op in kapha tijd. Dit geeft een zwaardere energie en zal dus ook je spijsvertering vertragen.
  • Begin de dag met een glas gekookt water, hiermee zet je je spijsvertering op aan.
  • Eet nooit te veel, kauw goed, eet niet te snel en eet met aandacht. Eet alleen als je echt honger hebt. Wanneer je te grote porties eet, heeft je maag letterlijk niet genoeg ruimte om jouw eten te verteren.
  • Mocht je iets willen drinken tijdens je maaltijd, drink dan gember thee of warm water. Koude dranken leggen je spijsvertering stop.
  • Ga aan tafel zitten om te eten, kijk niet naar de televisie, de computer of je telefoon, lees geen boek en eet niet als je onderweg bent. In de ayurveda gaan we er vanuit dat een mens maar 1 ding te gelijk kan verteren. Dus eet zonder afleiding.
  • Eet je grootste maaltijd tijdens de lunch, dan is namelijk je spijsvertering op zijn sterkst.
  • Probeer alle zes de smaken (bitter, wrang, zoet, zuur, scherp en zout) in je maaltijd te verwerken. Elke smaak heeft zijn eigen functie bij de spijsvertering.
  • Begin je maaltijd met zoet voedsel (bijvoorbeeld rijst, pompoen, melk en dadels) en sluit je maaltijd af met wrang (spinazie, bonen en sommige koolsoorten).
  • Gebruik specerijen bij je eten die activerend zijn. Bijvoorbeeld gember, kardemom, zwarte peper of cayenne peper.
  • Vermijd bepaalde voedingscombinaties.
  • Maak na de maaltijd een wandeling, dit ondersteunt je spijsvertering.
  • Zorg dat er minimaal 4 uur tussen de verschillende maaltijden zitten en ga nooit slapen met een volle maag.
  • Eet voeding waar prana in zit. Prana is leven. Dat wil zeggen geen ingevroren eten, geen fast food, geen eten uit pakjes en liever ook geen opgewarmd eten.
  • Eet voor je avondeten een agnibooster.

Agni betekent letterlijk vuur en staat voor je vertering. We zeggen dus ook wel je spijsverteringsvuur. Dat is belangrijk om gezond te blijven en ziekten te voorkomen.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.