Negen tips om goed voor jezelf te zorgen

christin-hume-0MoF-Fe0w0A-unsplash

Leefstijl en goed voor jezelf zorgen neemt een belangrijke plek in binnen de ayurveda. Er wordt wel gezegd dat dit de essentieelste remedie is naar een gelukkig en evenwichtig leven. Leefstijl is eigenlijk jouw manier van leven. Een ongezonde leefstijl of een leefstijl die eigenlijk niet bij jou past, heeft grote invloed op je gezondheid. En kan naast lichamelijke klachten ook veel spanning en geestelijke stress met zich meebrengen.

In balans blijven door op tijd bij te sturen

Door het leven te leven dat bij je past, kom je meer in balans of blijf je in balans. Maar ook hier geldt, dat wat voor de ene mens goed is, juist bij een ander weer voor onbalans kan zorgen. Het is maatwerk. Het draait allemaal om het vinden van jouw balans. Bij de leefstijl draait het om leven volgens de seizoenen, in ritme met de natuur, een dagelijkse routine, een goed slaapritme, beweging en ontspanning, een werk- en privébalans, lichaamsverzorging, maar ook je vrouwelijke cyclus is hier onderdeel van. En weet je wat zo leuk is, met vaak hele eenvoudige leefstijltips en kleine aanpassingen kan je meer balans in je leven krijgen.

Zelfzorg

Maar wat is dat eigenlijk, goed voor jezelf zorgen. In ayurveda zeggen we dat het belangrijk is om tijd te nemen om met jezelf te zijn en om even goed voor jezelf te zorgen. Dus het dagelijks leven even los te laten. Dit is belangrijk om in balans te blijven. Even te ontstressen en je lichaam en geest wat rust te geven. Ayurveda heeft een groot aantal makkelijke tips om jou hierbij te helpen. Hieronder vind je een verzameling. Kies vooral de tips die jouw helpen.

  1. Rituelen geven rust en houvast, onregelmatigheden verstoren namelijk je dosha. Kies voor een ochtendritueel dat bij je past. Een goede start van je dag is belangrijk. Want doe je dit op een manier dit bij jou past, dan heb je hier de hele dag plezier en ook meer energie van.
  2. Een van de eerste dingen die ik ben gaan doen, toen ik mij in ayurveda ging verdiepen, was het gebruiken van een tongschraper. Heel eenvoudig om te doen en het levert je echt grote winst op. De mond wordt in ayurveda gezien als de toegang tot je maagdarmkanaal. Dus is je mond gezond, dan wordt jouw lichaam ook gezonder.
  3. Leef volgens de ayurvedische klok. De Ayurvedische klok baseert zich op het ritme van de dosha’s. Door onze dag daarop af te stemmen, blijven we beter in balans en dat is weer goed voor je gezondheid, je humeur, je energie en je slaap. We hebben allemaal een biologisch ritme van 24 uur. Volgens Ayurveda zijn de doshas vata, pitta en kapha elk dominant op een bepaald moment van de dag. Als jij je leefstijl en voeding hierop aanpast voel je je beter in balans, heb je meer energie en ervaar je meer ontspanning en creativiteit.
  4. Geef jezelf een abhyangamassage. Abhyanga is het insmeren van je huid met warme olie. Het is een ayurvedische massage die je bij jezelf kunt uitvoeren maar die je ook kan laten doen. Hier lees je hoe je dit het beste kan doen.
  5. Geef jezelf een balansdagje. Door deze balansdag kan je je lichaam en geest rust geven om weer op te laden en om afvalstoffen kwijt te raken.
  6. Doe yoga-nidra
    Yoga-nidra wordt ook wel de slaapyoga genoemd. Ze zeggen dat 1 uur yoga-nidra gelijk staat aan vier uur slaap. Het is een fase tussen wakker zijn en slapen. Het lijkt op slapen, maar je valt niet in slaap. Het is eigenlijk een vorm van mediatie, maar veel dieper dan een gewone mediatie. Het fijne van deze vorm van yoga is dat je eigenlijk niet zoveel hoeft te doen. Je gaat lekker liggen op je mat onder een dekentje en luistert naar de stem van de begeleider. Meestal worden er verschillende technieken gebruikt tijdens een yoga-nidra sessie. Ademhalingsoefeningen, visualisatie, ontspanningstechnieken zijn enkele voorbeelden. Het is de bedoeling dat je tijdens de sessie bewust aanwezig blijft. Doordat je je bewustzijn loskoppelt van je lichaam en je geest, kom je tot een diepe ontspanning zonder dat je in slaap valt. En kan je lichaam de spanning die je onbewust vasthoudt, verwerken en je lichaam compleet ontspannen. Je zelfhelend vermogen wordt als het ware extra aangezet. Zelf maak ik gebruik van de app van House of deeprelax. Zij hebben heerlijke yoga-nidra sessies. Maar online zijn er vast meer te vinden.
  7. Rust voor je ogen
    De hele dag zijn je ogen aan het werk. Zeker als je ook nog veel achter de computer zit, raken ze extra vermoeid. Zorg daarom goed voor je ogen. Wat je kan doen om je ogen rust te geven is twee watjes in rozenwater drenken en op je ogen leggen. Blijf tien minuten liggen. Zet ondertussen een rustig muziekje op, doe een yoga-nidra sessie of lig gewoon lekker. Je zult zien dat je ogen hiervan opknappen.
  8. Drink Golden Milk
    In de ayurveda is golden milk een traditioneel warme drank uit India. Het wordt ook wel kurkumamelk genoemd. Het kan ingezet worden voor veel verschillende redenen, maar wil je lekker in slaap vallen dan is een beker van deze melk zeker aan te raden. Golden milk zorgt voor ontspanning en is kalmerend en genezend voor het lichaam. Het zorgt namelijk voor een beter immuunsysteem, helpt tegen ontstekingen, zorgt voor sterkere botten, bevorderd je spijsvertering, is goed voor je geheugen en vermindert de kans op infecties.
  9. Doe een shake-sessie
    Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen, maar honden schudden zich regelmatig uit. Die doen ze om de spanning uit hun lichaam te schudden. Hierdoor zet de spanning zich niet vast in hun lijf. Dat geldt ook voor ons mensen. Door een shake-sessie laat je de spanning los uit je lijf en gaat de energie weer stromen. Schud even alles wat vast zit in je systeem los en ontspan. Hier vind je een voorbeeld van een shake-sessie. Deze duurt negen minuten. Maar als je zelf eenmaal weet hoe het werkt, kan je het ook zelf uitvoeren.
  • Zet muziek op waarbij jij lekker kan shaken. Doe wat goed voelt.
  • Ga staan en doe je ogen dicht. Voel even hoe je lichaam voelt en probeer de gedachten die je hebt los te laten.
  • Begin nu langzaam je hele lichaam op de muziek te bewegen, denk hier niet over na, maar schud als het ware al je spieren los.
  • Houd je ogen dicht of doe ze open, waar jij je prettig bij voelt.
  • Voel vooral wat het met je lichaam doet, denk er niet bij na. Voel je tintelingen, krijg je het warm, het is allemaal goed.
  • Stop wanneer je vindt dat het voldoende is en voel na. Ga even rustig zitten of liggen. Wat je prettig vindt.
  • Ik vind het fijn om na de shake-sessie een body-scan te doen. Dan voel je extra wat de shakesessie met je heeft gedaan.

Heb je een vraag? Stuur me dan een berichtje via info@mijnthuisgevoel.nl. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, acties, tips of allerlei andere nieuwtjes. Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief van mijn thuisgevoel- ayurveda en meer. Inschrijven kan je hier doen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.